Durf jij onze uitdaging aan?

ontspannen werken

Als je het druk hebt, heb je je tijd hard nodig. Geen extra’s, maar vol gas je to do’s afwerken. Toch? Wij denken daar anders over! Dat je het dan juist nodig hebt om een stapje terug te doen. Daarom daag ik je uit om mee te doen met onze challenge. In deze blog lees je daar alles over.

Waarde bieden

Ik heb inmiddels redelijk wat informatie tot me genomen over het starten van een business. Zo wordt het vaak genoemd in de cursussen, webinars, masterclasses en coaching die ik daarover gevolgd heb: een business. Dus nu wij (Daniëlle en ik) zelf bezig zijn met het starten van een business is het tijd om het geleerde toe te passen in de praktijk.

En les 1 is: bied waarde. Zoals Amy dat altijd zegt: value first!

waarde bieden

Zorg dat je daadwerkelijk ergens bij helpt. Ik hoop natuurlijk dat we dat doen door middel van deze blogs 😃, maar we hebben nog iets extra’s bedacht, namelijk een challenge “In 5 dagen je hoofd leeg”. Een mooie aanleiding om in deze blog uit te leggen waar we als Think outside eigenlijk in geloven en hoe die challenge daarbij aansluit.

Werken vanuit rust

Hét doel waar wij zelf naar streven en waar we ook anderen bij willen helpen, is werken vanuit rust. En plezier. In de realiteit gebeurde namelijk vaak het tegenovergestelde: werken vanuit stress.

Stress ontstaat (bij mij) als ik meer werkzaamheden heb dan dat ik gedaan krijg in de tijd die ik heb. Of, als het voelt alsof dat zo is. Dat gebeurt bijvoorbeeld als ik al een volle week voor de boeg heb en als ik op maandag en dinsdag afspraken heb waar meteen allerlei nieuwe to do’s uit voort komen. Dan ontstaat er een soort overwhelm en haast. “Ik moet zo snel mogelijk werken deze week om alles gedaan te krijgen.” Ik vergeet dan plezier te hebben in wat ik doe, omdat ik vooral gefocust ben op “Alles moet af!”, zoals ik ook beschreef in m’n blog van vorige week.

Dat gevoel op zich is al vervelend, maar het heeft ook nog twee andere effecten. Vanuit stress maak ik minder goede beslissingen. Wat ik zou willen doen is na die afspraken op maandag en dinsdag de tijd nemen om te kijken naar de rest van m’n week: “Moet alles wat nog in de planning staat echt deze week? Moeten de to do’s die uit de afspraken voortkomen echt deze week? Kan ik taken op een andere manier aanpakken nu ik weet dat ik minder tijd heb?” Meestal blijkt er dan best ruimte te zijn om te schuiven of dingen anders aan te pakken. Maar wat ik geneigd ben om te doen is meteen aan de slag om zo snel mogelijk te beginnen aan wat er allemaal af moet.

Als ik het zo aanpak, is de kans groot dat ik niet alles red. Dat betekent dat er dingen doorschuiven naar de week erna. Wat dan ook een volle week wordt, waarin ik niet alles af krijg, wat dan weer door moet schuiven, naar de volgende volle week… Je snapt het beeld dat ik wil schetsen denk ik 😃.

Het tweede effect is dat het ten koste gaat van privé.

geen aandacht

Sowieso omdat ik tijdens niet-werkuren alsnog bezig ben met bedenken hoe en wanneer ik alles het beste kan doen. Dus dat betekent dat ik niet met m’n volle aandacht ben bij m’n zoontje, m’n partner, m’n vrienden. Maar er komt een punt dat het te lang voortduurt op werk en ik besluit om buiten werktijd wat uurtjes te maken om dingen af te krijgen, zodat ik weer lucht heb en de stress zakt.

Nou, dat willen we dus niet! Maar wat dan wel? Dat je het gevoel hebt dat de werkzaamheden die je op een dag of in een week moet doen haalbaar zijn. Dat je die kan doen vanuit rust en dat je er plezier in hebt. Dat je aan het einde van de dag alle gedachten rondom werk daar kan laten, omdat je weet dat het onder controle is. En dat je je aandacht kan hebben bij alles wat je buiten werktijd doet.

Overzicht is key

Het goede nieuws is dat dat kan. Maar je moet daar iets voor doen: tijd nemen om overzicht te krijgen en houden en tijd nemen om de stress te laten zakken.

En dat is precies wat veel mensen moeilijk vinden, want tijd is nou juist het probleem. Wat ik veel hoor: “Als het wat rustiger is, dán kan ik een goed overzicht en een planning maken. Nu moet ik eerst zorgen dat ik bepaalde deadlines haal.

De uitdaging is om die opvatting los te durven laten en te ervaren wat het je brengt als je wél de tijd neemt om overzicht te creëren.

loslaten

Het hebben van overzicht lost niet alles op. Je moet alsnog je werk gedaan krijgen. Maar het hebben van overzicht haalt de stress eraf. Zodat je weer vanuit rust kan werken.

En vanuit rust is het ook makkelijker om volgende stappen te zetten om het rustiger te hebben:

  • Is alles wat ik nu doe écht nodig? Of kan ik het rustiger krijgen door dingen te schrappen?
  • Voer ik m’n werkzaamheden nu zo effectief mogelijk uit? Of kan ik het rustiger krijgen door werkzaamheden slimmer te clusteren? Of door ze anders aan te pakken?
  • Ga ik goed om met m’n energie gedurende de dag? Of kan ik werkzaamheden anders indelen, waardoor ik meer energie over heb aan het einde van de dag?

Wij dagen je uit!

Maar het begint dus met overzicht. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen 😃.

Daarom hebben wij een challenge gemaakt die je helpt om dit overzicht te krijgen. Het duurt 5 dagen, maximaal 30 minuten per dag. Vijf dagen lang krijg je van ons per mail een video met uitleg en een opdracht om zelf uit te voeren. Zo nemen we je stap voor stap mee in het krijgen van overzicht.

De challenge start op 1 augustus. En, is helemaal GRATIS. Het enige wat je moet doen is JA durven zeggen tegen het investeren van die 30 minuten per dag. En vervolgens genieten van de waarde die het je brengt: de rust die je zal ervaren.

Durf jij de uitdaging aan?

Meld je dan nu aan!

Ik ben er heel blij mee dat het me gelukt is om m'n tijd en energie in te delen zoals het bij mij past en dat ik daardoor zoveel rust ervaar. Ik wil mijn inzichten daarover graag doorgeven, zodat anderen dit ook kunnen ervaren.